22 Październik 2019 22:00:45


Nawigacja
· STRONA GŁÓWNA
· coś o mnie
· Linki
· Kontakt
· Galeria zdjęć
· Szukaj

SZKOLNE
· Regulamin Pracowni
· Algorytmika
· Budowa komputera
· Edytory tekstu
· Arkusze kalkulacyjne
· Pokazy multimedialne
· Grafika
· Programowanie
· Bazy danych
· Sieci komputerowe
· ZALICZENIE
· matura z informatyki
· it-szkoła
· Wycieczki
· Multimedia w praktyce
· TESTY on-line
· do poczytania
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Algorytmika

Na początek kilka słów wyjaśnień. Oznaczenia w informatyce, szczególnie w programowaniu różnią się nieco od tych używanych na co dzień w matematyce. Na wstępie do algorytmiki jest dobrze się zapoznać z tymi zapisami.

Operator przypisania „:=” oczywiście w schematach lub liście kroków można umówić się że będzie to zwykły znak równości „=”.

Przykład: x=10, x:=10 zapisy oznaczają przypisanie zmiennej x wartości 10.


articles: informatykawstep.jpg


Wprowadzenie do algorytmiki - Prezentacja


---------------------------------------------------------------------------------------------

Algorytmy Liniowe

1.1 Napisz algorytm za pomocą listy kroków i schematów blokowych. Algorytm ma wczytywać wartości dwóch liczb oraz wyświetlać w trzech liniach następujące wyniki: w linii pierwszej sumę, w linii drugiej różnicę oraz w linii trzeciej iloczyn tych liczb.

1.2 Napisz algorytm za pomocą listy kroków i schematów blokowych. Samochód spala 6,5 litra benzyny na 100 km. 1 litr benzyny kosztuje 3,29 zł. Z Zakopanego do Krakowa jest 132 km. Napisz algorytm, który oblicza koszt przejazdu z Zakopanego do Krakowa.

1.3 Napisz algorytm za pomocą listy kroków i schematów blokowych. W szkole mamy 6 klas tego samego poziomu. W każdej klasie inna ilość uczniów. Napisz algorytm, który obliczy sumę uczniów danego poziomu (kl. 1 ,2, 3) oraz sumę wszystkich uczniów szkoły.

1.4 Napisz algorytm za pomocą listy kroków i schematów blokowych. Algorytm ma obliczać pole powierzchni i obwód trójkąta prostokątnego. Długości boków przy kącie prostym podawane podczas działania algorytmu.

1.5 Napisz algorytm za pomocą listy kroków i schematów blokowych. Algorytm ma obliczać pole i obwód prostokąta o bokach, których wartości są wczytywane podczas działania algorytmu.

1.6 Napisz algorytm za pomocą listy kroków i schematów blokowych. Jakub postawił zakupić akwarium o pewnych wymiarach. Napisz algorytm, który oblicza ilość litrów wody jaka zmieści się w tym akwarium. Wartości wysokości, szerokości i długości są podawane podczas działania algorytmu. Zakładamy, że nie liczymy grubości ścianek szkła z którego zbudowano akwarium.

1.7 Napisz algorytm za pomocą listy kroków i schematów blokowych. Analizujemy przychody ze sprzedaży sklepu w którym są trzy kasy, w ciągu tygodnia. Napisz algorytm, który pozwoli na:

  • wczytanie utargów dziennych każdej kasy;
  • wyliczy utarg dzienny sklepu;
  • obliczy utarg tygodniowy sklepu;

1.8 Napisz algorytm za pomocą listy kroków i schematów blokowych. Algorytm ma obliczać długość boku kwadratu o polu P.

1.9 Napisz algorytm za pomocą listy kroków i schematów blokowych. Babcia powiedziała Bartkowi, że na każde urodziny otrzyma od niej dwa razy więcej złotych niż będzie miał lat, a dziadek powiedział, że od niego dostanie na każde urodziny o 20 złotych więcej niż liczba jego lat. Napisz algorytm, który będzie obliczał ilość pieniędzy jaką otrzyma Bartek od babci i dziadka na x-te urodziny.


---------------------------------------------------------------------------------------------

Algorytmy Warunkowe

2.1 Napisz algorytm, który wczytuje z klawiatury wartość zmiennej/(dowolnej liczby) i wyświetla na (ekranie) tekst informujący czy dana liczba jest ujemna, dodatnia czy równa zeru.

2.2 Dane jest równanie y =a/b + c/d . Napisz algorytm, który dla wczytanych liczb obliczy wartość y.

2.3 Napisz algorytm, który wczytuje z klawiatury wartość zmiennej i wyświetla na ekranie tekst informujący czy dana liczba jest parzysta.

2.4 Napisz algorytm za pomocą listy kroków i schematów blokowych. Algorytm ma wczytywać wartości dwóch liczb całkowitych a następnie wyświetlać liczbę większą (Max).

2.5 Napisz algorytm, który wczytuje z klawiatury wartości trzech zmiennych: a, c oraz b. Algorytm ma podawać liczbę największą.

2.6 Napisz algorytm, który wczytuje z klawiatury wartości dwóch zmiennych oraz wyświetla na ekranie tekst informujący czy pierwsza liczba jest podzielna przez drugą.

2.7 Skonstruuj algorytm wyświetlania trzech podanych przez użytkownika wartości: a, b, c w kolejności rosnącej.

2.8 Bartek ma 500 złotych a Kasia 600 złotych na koncie. Dzieci oszczędzają pieniądze w różnych bankach. Po pewnym czasie dzieci sprawdziły swoje konta i stwierdziły że mają na kontach więcej pieniędzy, Kasia o 5% a Bartek o 24%. Napisz algorytm za pomocą pseudojęzyka i schematów blokowych, który wyświetla stan kont oraz imię dziecka, które ma więcej pieniędzy na koncie.

2.9 Kasia ulokowała w banku pewna ilość złotych na okres jednego roku. Oprocentowanie roczne w tym banku wynosi 19,4%. Napisz algorytm, który będzie obliczał ilość pieniędzy na koncie po jednym roku dla dowolnej sumy pieniędzy.

2.10 Bartek ma w skarbonce 358 złotych. Postanowił kupić na Dzień Matki trzy prezenty: kwiaty, bombonierę i perfumy. Napisz algorytm, który będzie wczytywał z klawiatury wartości trzech towarów oraz obliczał ilość pieniędzy jaka pozostanie Bartkowi w skarbonce.

2.11 Ela kupiła książkę o psach za 45 złotych. Przeczytała w niej, że przez pierwszy miesiąc jamnik żywi się mlekiem matki. W ciągu drugiego miesiąca zjada w ciągu dnia 0,3 kg karmy, w ciągu następnych trzech miesięcy zjada 0,5 kilograma karmy, a przez resztę życia 0,6 kilograma karmy w ciągu dnia. 1 kg karmy kosztuje 3 złote. Koszt szczepień psa wynosi 25 złotych a szczepienia wykonuje się raz na 2 lata. Koszt utrzymania higieny wynosi 100 złotych na rok. Dodatkowe akcesoria to 50 złotych na rok i są one związane z zakupem różnych innych gadżetów. Napisz algorytm, który oblicza koszt utrzymania psa w ciągu 10 lat.



---------------------------------------------------------------------------------------------

Algorytmy zadania 3...

Zad 3.1 Zaprojektuj algorytm rozwiązywania układu równań za pomocą metody wyznaczników.


Zad 3.2 Zaprojektuj algorytm(program) na wyznaczenie powierzchni pokoju, ilości farby oraz kosztu pomalowania pomieszczenia. Postaraj się tak dobrać parametry, aby pozostało mniej niż 0,5l farby po zakończeniu malowania.

Dla ułatwienia rozwiązania załóż, że:
- powierzchnia pokoju to wszystkie ściany + sufit. Przy jednym oknie i drzwiach wejściowych do pokoju nie zmniejszamy powierzchni. Jeżeli jest okno z dodatkowymi drzwiami na balkon to odejmujemy 5% od całej powierzchni pomieszczenia.

- wydajność i cennik farb:

Producent/nazwa

Wydajność przy jednokrotnym malowaniu

Cena za 5l

Cena za 2,5l

Nobiles

12 m2/l

82zł

48zł

Beckers

16 m2/l

92,70 zł

49zł

Magnat Ceramiczna

14 m2/l

brak

58,90zł

Dekoral

15 m2/l

brak

49,99zł


Zad 3.3 Przedstaw algorytm na rozwiązanie zadania: W celu wyznaczenia wysokości słupa oświetleniowego pewien człowiek ustawił się w taki sposób, że koniec jego cienia pokrywał się z końcem cienia słupa. Następnie zmierzył odległość od końca cienia do siebie a=4m oraz od siebie do słupa b=14m. Wyznacz wysokość słupa:
A) jeżeli człowiek ma 175cm wzrostu,
B) dla dowolnego wzrostu.

Wskazówka. Wykorzystaj twierdzenie podobieństwa trójkątów, cecha BBB: Dwa trójkąty są podobne wtedy i tylko wtedy, gdy trzy boki jednego trójkąta są proporcjonalne do trzech boków drugiego trójkąta.


3,550,203 Unikalnych wizyt